Alleluja! W samÄ porÄ dwa debile zorientowaĹy siÄ, Ĺźe sÄ dla siebie stworzeni!
Śmierć, cierpienie, najbardziej skomplikowane pasje i przeżyciaczłowieka towielkie problemy życia, a równocześnie trwała problematykakażdejsztuki. Często młodzież dostrzega je poraz pierwszyw życiu właśnie za pośrednictwem sztuki,a dopierokiedyśpóźniej przeżywać je będzie w swych doświadczeniach bezpośrednich. Proces odkrycia samego siebiei odkrycia ludzkiego świata, toznaczy tego wszystkiego, co wiąże się z doświadczeniem ogóln :-ludzkim, z pewnością przyczynia się do pogłębienia wrażliwościmłodzieży na życiei sprawy innych. Rozszerzenie zakresudoświadczeń zachęca do dialogu z innymi ludźmi, ułatwia zrozumienie tego, cojest ich życiem. W taki więc sposób problematykarozszerzania zakresu doświadczeń kojarzy sięz pogłębieniem wiedzy o człowieku, co w płaszczyźnie postawy"otwartego umysłu"stanowisyntezę przeżycia i refleksji, syntezę, której źródłem jest czujne i wrażliwe spostrzeganie, postawa pełna subtelnej wrażliwości. Rola sztuki w rozszerzaniu zakresu doświadczeń wydaje siębardziej bezpośrednia niż w kształtowaniu sposobu spostrzega nia rzeczywistości. Sztuka zachęca do przeżywania bezpośredniego,a jej znaczenie staje się tym większe,im bardziej intensywnie manifestuje się u człowieka potrzeba pogłębienia swoich doświadczeń. 3. WZBOGACANIE l POGŁĘBIANIE WIEDZY Trzeci elementpostawy "otwartego umysłu" dotyczy jegostrony poznawczej i możliwości wzbogaceniai pogłębiania wiedzy dzięki kontaktowi ze sztuką. Proces ten opiera się nauważneji świadomej percepcji dziełsztuki i możebyć uważanyza istotny wynik procesu wyostrzenia sposobu spostrzegania. Najwcześniejsze, podstawowe zainteresowaniesztuką kojarzysię z naturalną już w wieku dziecięcym potrzebą zaspokojeniaciekawościświata. Zainteresowanieto, jakkolwiek rozszerzone,zwielokrotnione ipogłębione wraz z wiekiem, trwa niema]przez całe życie i w znacznej mierze decyduje o atrakcyjnościsztuki dla człowieka. Henri Delacroix pisał: "Trzeba ożywić świat,aby nawiązać z nim kontakt" . "Sztuka budzi namświatzuśpienia"2. Dzięki kontaktowi ze sztuką zarówno dzieci, jak i ludzidorosłych, ich wiedza o świeciewzbogaca się, konkretyzujei urozmaica. Lektura powieścihistorycznych staje się bardzoczęsto dla wielu ludzipierwszymkrokiem w realizacji spotkania z historią. Powieści Walter Scotta, Victora Hugo, u, nasIgnacegoKraszewskiego czy Henryka Sienkiewicza, ułatwiająprzyswojenie sobie wiadomości natemat wydarzeń historycznych, równie bohaterskich, co fascynujących. Malarstwo historyczne przybliżapostaci bohaterów, pokazuje barwy i kształtywielkich wydarzeń. Dzięki malarstwu, postaci królów i bohaterów stają się bliskie iznajome, a cała przeszłość, znana z teoretycznej nauki historii, nabiera form konkretnych, spektakularnych i atrakcyjnych. Taką samą rolę ilustracyjną możespełniać zwiedzanie muzeów historycznychi biograficznych,gdzie sławne postaci zdają się odżywać w swoim własnymotoczeniu domowym i gdzie obecność pamiątek osobistych nadaje akcenty uczuciowe wszystkim eksponowanym przedmiotom i dokumentom. Wiedza wzbogacana dzięki pośrednictwu sztuki dotyczyjednak nie tylko przeszłości, ale również chwili obecnej, a często 1 Henri DelacroixPsychologie de l'art. Paris 1927, Alcan, s. 47. 2 Ibidem, s. 48.. nawet wiąże się z'przyszłością. Różne rodzaje sztuki i różnedzieła ukazują życie ludzi i krajobrazy w miejscach dalekichi mało znanych, ułatwiają zrozumienie skomplikowanych zjawisk i obyczajowości, która na pozór wydać się może aż nazbytegzotyczna. W tensposób dzięki pomocy sztuki można zindywidualizowaćnauczanie różnych dziedzin wiedzyo człowieku. Sztuka, ukazując fantastyczne obrazy przyszłości i tworzącfikcyjnezdarzenia, zachęca nierazdo twórczych marzeń,których urzeczywistnienie może okazać sięnagle i nieoczekiwanie najzupełniej realne. Iluż to badaczyi naukowców przyznaje się do inspiracji nieświadomie w dzieciństwie zaczerpniętej z fascynującej lektury książek Verne'a. Wiedza, jaką człowiek zdobywa za pośrednictwem sztuki, manajczęściejcharakter konkretny, obrazowyi w tym jej nieporównana wartość. Treść wykładów i podręczników zostajewzbogacona; fakty i wydarzenia nabierają, dzięki ilustracjiplastycznejlub filmowej,charakteru indywidualnego, konkretnego. Pełneżycia i ekspresji obrazymogą znacznie ułatwićprzyswojenie wiedzy intelektualnej,zwiększają jej atrakcyjność. Wiedza zdobywana dzięki sztuce dobrze odpowiada wyobraźni nie tylko dzieci i młodzieży, ale także itej wyobraźni"wiecznego dziecka", jaką mieli namyśli i Platon i Marks. Pozwałaona każdemu człowiekowi zachować w pewnejmierzepostawę właściwą okresowi dzieciństwa. Zaspokojenie wyobraźni równocześnie wzbogaca jej możliwości iaktywność. Realizuje się działanie współzależne, którego wynik stanowi aktywizacja dyspozycji psychicznych człowieka i wzrost jego potrzeb w dziedzinie wyobraźni. Poznawcza funkcja sztukinie polega jedynie na lepszympoznaniu wydarzeń ipostaci poprzez ich konkretyzację obradową. Sztuka równocześnie może wzbudzaću odbiorcy zainteresowanie dla zagadnień związanych zpracą artysty, ze sposobem tworzenia, z całokształtem spraw dotyczących artystycznego rzemiosła i odrębnego życiasztuki. Właściwie dopierow wiekumłodzieńczym pojawia się ten rodzajintelektualnego,świadomego zainteresowania sztuką. Nie jest ono zbyt rozwinięte w okresie wcześniejszym, chociaż jak wiadomo dziecko może mieć nawet bardzo głębokie przeżycia estetyczne. Młodzież interesuje się nie tylko rzeczywistością przedstawionąw określonymdziele sztuki, alepróbuje takżeformułować pytania na temat jego wartości artystycznej, stylu itp. W ten sposób kształtujesię nowy stosunek do sztuki, dziękiczemu wzbogaca się u młodzieży sposób spostrzegania różnychdzieł izakres wi-edzyo sztuce wiedzy artystycznej,a także,pośrednio, wiedzy ogólnej. Ry; ('DomCapulettich^, ulica Capello, budynek zwieku XII, według tradycji siynnybalkon Julii, Yerona. i i.. P