Alleluja! W samÄ porÄ dwa debile zorientowaĹy siÄ, Ĺźe sÄ dla siebie stworzeni!
Na właściwość regionalnych izb obrachunkowych składają się sprawy: 1 ) kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych i innych komunalnych osób prawnych, 2) nadzoru nad działalnością komunalną w zakresie spraw budżetowych, 3) informacji i szkolenia w zakresie spraw budżetowych. C. Struktura podmiotów administracji samorządowej Jednostki samorządu terytorialnego i ich organy. Gmina, powiat i wo- jewództwo są pojęciami ustawowymi, łączącymi dwa różne znaczenia. Oznaczają one jednocześnie wspólnotę mieszkańców i odpowiednie terytorium (jednostkę podziału terytorialnego kraju). To rozwiązanie ustawowe, wraz z upoważnieniem Rady Ministrów do tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia gmin i powiatów, ustalania granic gmin oraz siedzib władz gmin i powiatów (w drodze rozporządzenia, po przeprowadzonej procedurze konsultacyjnej odpowiednio z mieszkańcami, radami gmin, powiatów i sejmikiem województwa), niesie za sobą trudne do pogodzenia konsekwencje teoretyczne. Oznacza ono bowiem w istocie, że to Rada Ministrów decyduje o istnieniu wspólnoty mieszkańców. Ustawodawca stara się stępić ostrość tego paradoksu, kierując do Rady Ministrów zalecenia, aby przy tworzeniu, łączeniu, podziale i znoszeniu gmin i powiatów dążyć do tego, by jednostki te obejmowały obszar możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny oraz więzi społeczne i gospodarcze, zapewniające zdolność wykonywania zadań publicznych. Rada Ministrów decyduje także, w drodze rozporządzenia, o nadaniu gminie lub miejscowości statusu miasta. System organów stanowiących i kontrolnych jednostek samorządu tery- torialnego stanowią: rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa. Są to organy wybierane w wyborach powszechnych, kadencyjne (4 lata licząc od dnia wyborów), złożone z liczby radnych wybranych odpowiednio do liczby mieszkańców wspólnoty. Wielkości te określono: - dla gminy: 15 w gminie liczącej nie więcej niż 4000 mieszkańców, do 100 radnych w gminach największych, - dla powiatu: 20 w powiatach liczących do 40 000 mieszkańców oraz po pięciu na każde rozpoczęte 20 000 mieszkańców, nie więcej niż 60 radnych, - dla województw: 45 w województwach liczących do 2 000 000 mieszkańców oraz po pięciu radnych na każde rozpoczęte 500 000 mieszkańców. Organy stanowiące działają in pleno, na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Ponadto powołują swoje organy - stałe i doraźne do określonych zadań, a także komisję o szczególnych zadaniach, tzn. komisję rewizyjną, kontrolującą działalność zarządu oraz samorządowych jednostek organizacyjnych. W skład komisji rewizyjnej wchodzą tylko radni, z wyłączeniem przewod niczącego i wiceprzewodniczących oraz radnych będących członkami zarzą du. W komisjach gminnej rady mogą znaleźć się osoby spoza rady, w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji. Organami rad i sejmiku są także: - przewodniczący, - od jednego do trzech wiceprzewodniczących (w radzie powiatu nie więcej niż dwóch). Osoby te muszą być radnymi, wybranymi bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady bądź sejmiku, w głosowaniu tajnym. Niezwykle ważną rolę w systemie kompetencyjno-organizacyjnym rady pełni radny, i to nie tylko ze względu na jego uczestnictwo w pracach rady i komisji. Radny reprezentuje bowiem wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia. Organami wykonawczymi jednostek samorządu terytorialnego są zarządy gmin, powiatów i województwa, składające się z przewodniczących (wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta i marszałek województwa) jego zastęp- ców oraz członków. Liczba członków zarządu wynosi od 3 do 7 osób (w województwie najwyżej 5). W ustawach samorządowych przewidziano swoisty system przesłanek ujemnych - w odniesieniu do pełnienia pewnych funkcji lub dokonywania określonych czynności przez wskazanych ustawowo funkcjonariuszy samorządowych: 1) wprowadzono zakaz łączenia mandatów radnego gminy, powiatu i województwa, 2) nie można łączyć członkostwa zarządu gminy z zatrudnieniem w ad- ministracji rządowej, 3) nie można łączyć członkostwa zarządu województwa z członkostwem w organach gminy i powiatu, zatrudnieniem w administracji rządowej oraz z mandatem posła i senatora, 4) nie można łączyć członkostwa w zarządzie powiatu z członkostwem w organie samorządu gminy i województwa oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora, 5) wyłączono możliwość łączenia mandatu w danej jednostce samorządu terytorialnego z zatrudnieniem w aparacie pomocniczym samorządu (urząd gminy, starostwo, urząd marszałkowski), z wyjątkiem stosunku pracy nawią- zanego w trybie wyboru, 6) nie można łączyć niektórych funkcji w strukturze organów samorządu, np. funkcji przewodniczącego rady z członkostwem w zarządzie rady czy komisji rewizyjnej. Innego rodzaju ograniczenie przewiduje np. ustawa o samorządzie woje- wództwa, które dotyczy zakazu wchodzenia przez radnego województwa w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z województwem lub wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi (w art. 24 ust. 1 ściśle określono wyjątki od tej reguły). Ustawodawca przypisał do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego domniemanie kompetencji, tzn