Alleluja! W samÄ porÄ dwa debile zorientowaĹy siÄ, Ĺźe sÄ dla siebie stworzeni!
Mianowicie gdyby liczne określone własności były bezwzględnie obojętne [w stosunku do siebie nawzajem] i odnosiły się wyłącznie do siebie, wówczas nie byłyby one własnościami określonymi są bowiem takimi tylko o tyle, o ile się różnią i odnoszą do innych jako przeciwstawne. Ale [jako ujęte] w aspekcie [nach] tej przeciwstawności nie mogą one współistnieć w prostej jedności swojego medium, która jest dla nich czymś równie istotnym jak negacja; rozróżnianie ich, o ile nie jest jakimś rozróżnianiem obojętnym, lecz takim, w którym wyłącza się i neguje to, co inne, wychodzi więc poza to proste medium; i dlatego to [medium] nie jest tylko jakimś Także, obojętną jednością, lecz również Jednym [Eins], jednością wyłączającą. Jedno jest momentem negacji jako takie, które w prosty sposób odnosi się do siebie i wyłącza to, co inne; i dzięki temu element rzeczowy [Dingheit] określony jest jako rzecz [Ding]. We własności negacja istnieje jako określoność stanowiąca bezpośrednio jedno [die... eins ist] z bezpośredniością bytu6, która dzięki tej jedności z negacją jest [zmysłową] ogólnością; ale jako Jedno [Eins] istnieje ona7 jako taka, która uwolniona jest od tej jedności z przedmiotem8 i jest czymś samym w sobie i dla siebie. We [wszystkich] tych momentach łącznie rzecz, jako prawda po-strzeżenia, zostaje doprowadzona do zakończonej postaci [ist... vollen-det] w takim stopniu, w jakim rozwijanie tego jest tu potrzebne9. Rzecz jest: a) obojętną, bierną ogólnością, owym Także wielu własności albo raczej materii; (J) negacją, [występującą] również jako coś prostego, 86 Świadomość czyli [jako] Jedno [das Eins], wyłączaniem własności przeciwstawnych, i y) wieloma własnościami jako takimi [die vielen Ei gens ch aft e n selbst], stosunkiem dwóch pierwszych momentów10; negacją jako taką, która odnosi się do elementu obojętnego i rozprzestrzenia się w nim jako mnogość różnic; punktem jednostkowości w medium trwałego istnienia, promieniującym w wielość. Różnice te, [wzięte] od tej strony, że należą do obojętnego medium, są same czymś ogólnym, odnoszą się tylko do siebie i nie wpływają [affizieren] na siebie; ale [wzięte] od tej strony, że należą do negatywnej jedności, są zarazem [różnicami] wyłączającymi [to, co przeciwstawne]; z konieczności jednak mają ten stosunek przeciwstaw-ności we własnościach usuniętych z ich Także. Zmysłowa ogólność, czyli bezpośrednia jedność bytu i tego, co negatywne, jest własnością dopiero wtedy, kiedy rozwijają się z niej i odróżniają od siebie nawzajem Jedno oraz czysta ogólność i kiedy łączy ona ze sobą nawzajem te [momenty]; dopiero to odniesienie zmysłowej ogólności do czystych istotnych momentów doprowadza rzecz do zakończonej postaci [vollendet]''. Taka właśnie jest charakterystyka rzeczy [stanowiącej przedmiot] postrzeżenia; a świadomość jest określona jako świadomość postrzegająca [czyli biorąca prawdę"] [ałs Wahrnehmendes], o ile jej przedmiotem jest ta rzecz12; świadomość ma ten przedmiot tylko brać [nehmen] i zachowywać się jako czyste ujmowanie [reines Auffasseń]; tym, co otrzymuje ona dzięki temu, jest to, co prawdziwe [das Wahre\ Gdyby sama zachowywała się przy tym braniu [bei diesem Nehmen] w sposób aktywny, prawda [die Wahrheit] zostałaby przez takie dodawanie albo pomijanie zmieniona. Ponieważ przedmiot jest tym, co prawdziwe i ogólne, tym, co sobie równe, świadomość zaś jest dla siebie tym, co zmienne i nieistotne, więc może się jej zdarzyć, że ujmie przedmiot niewłaściwie i ulegnie złudzeniu. Świadomość postrzegająca [das Wahr-nehmende] ma świadomość możliwości złudzenia; w ogólności, która jest [jej] zasadą, istnieje bowiem dla niej bezpośrednio samo bycie czym innym [das Anders sein selbst], ale jako coś, co jest bez znaczenia [als das Nichtige], jako coś zniesionego13. Dlatego jej kryterium prawdy stanowi równość z sobą samym, a jej postępowaniem jest ujmowanie [przedmiotu] jako równego samemu sobie. Ponieważ istnieje dla niej zarazem to, co różne, jest ona odnoszeniem do siebie nawzajem różnych momentów swojego ujmowania; kiedy zaś w tym porównaniu [Vergleichung] zaznacza się jakaś nierówność [Ungleichheit], to jest to nieprawdziwość postrzegania, a nie przedmiotu ten bowiem jest tym, co równe sobie. Poslrzeżenie, czyli rzecz i złudzenie 87 Przyjrzyjmy się teraz temu, czego świadomość doświadcza w swoim rzeczywistym postrzeganiu