Alleluja! W samÄ porÄ dwa debile zorientowaĹy siÄ, Ĺźe sÄ dla siebie stworzeni!
Skarby te -to pieniądze bogaczy, pochodzące z wyzysku chłopów i dlatego tylko biedni ludzie mogą je brać na opędzenie swych najpilniejszych potrzeb. Ale nie więcej, gdyż w przeciwnym wypadku zbyt chciwego czeka śmierć w ciągu najbliższych trzech dni. Inny znów diabeł czyha na moście na najbardziej zatwardziałych grzeszników, a gdy którego z nich zobaczy w pobliżu, porywa go, leci nad Czarny Staw w Tenczynku i tam go topi. KRAKOWSKIE PODANIA, LEGENDY I ZWYCZAJE 279 NA SĄDZIE BISKUPIM W LIPOWCU Babice-zamek Lipowiec" (wgj. Tajemnice..., 1972 r.) Kiedy nastaje północ, ruiny zamku Lipowiec" ożywają. Brzęczą łańcuchy, zgrzytają zawiasy, słychać chrzęst zbroi i pokrzykiwania straży. Na drodze, prowadzącej do bramy wjazdowej, majaczy czarna kareta, zaprzężona w cztery karę konie. Przez opuszczony most zwodzony, rozwarte szeroko bramy, wśród stojących na baczność strażników, kareta wjeżdża na niewielki dziedziniec zamkowy, gdzie gwałtownie zatrzymuje się. To z Krakowa do swego zamku przybywa właśnie okrutny biskup, wraz z orszakiem sędziów. Wszyscy mają głowy nakryte czarnymi kapturami. Jedna ze zjaw z trudnością utrzymuje się na nogach, gdyż ciągnie za sobą ciężkie łańcuchy. To skazany przez sąd biskupi na śmierć głodową więzień, który odważył się krytykować księży i Kościół oraz głosić, że rzeczywista treść Ewangelii jest inna od oficjalnie podawanej. Skrzypi kołowrót w górnej części zamkowej wieży i nieszczęsnego więźnia spuszczają na samo dno turmy bez wyjścia. Ale ledwie odeszli oprawcy, córka dozorcy warowni po kryjomu dostarcza więźniowi kobiece szaty, pomaga mu wydostać się z wieży i umknąć z zamku. Zaraz potem pieją pierwsze koguty. Ziemia na dziedzińcu rozstępuje się, I 280 JULIAN ZINKOW rozwiera się w niej szeroka szczelina i w tej czeluści znika cała kareta wraz z końmi. To zapadli się w ziemię duchowni sędziowie wraz ze swym biskupem. D3P Biskup Jan Muskata na przełomie XIII i XIV w. na wzgórzu w Babicach wybudował murowany zamek Lipowiec", a w nim stojącą do dziś, ową wysoką na około 30 m wieżę, od początku spełniającą rolę turmy więziennej dla osób skazanych na śmierć głodową. Kardynał Zbigniew Oleśnicki w XV w, przebudował zamek, przeznaczając go dla przestępców stanu duchownego. Najgorszą sławę uzyskał zamek Lipowiec" w XVI w., jako miejsce odosobnienia dla duchownych, czynnie głoszących i propagujących zasady reformacji, czyli tzw. nowinki". Podanie, które wyżej przytoczyliśmy, wiąże się - być może - z osadzeniem w 1550 r. w tym zamku, przez biskupa Samuela Maciejowskiego, Włocha z Mantui - Franciszka Stankara, ucznia słynnego reformatora religijnego, Ulricha Zwinglego. Stankar był profesorem języka hebrajskiego w Akademii Krakowskiej. Dzięki pomocy przyjaciół i zwolenników jego nauki, w tym poety Andrzeja Trzycieskiego, zdołał zbiec z więzienia, spuściwszy się z okna zamku na sznurze, skręconym z pociętych chustek. Okoliczności tego wydarzenia do złudzenia przypominają treść podania. A może właśnie na tej kanwie zostało ono osnute? O JURAJSKIM JANOSIKU Skarżyce (wg Tygodnia - Piotrków, 1894 r.; uzupełnione wg J. Pierzchały Legenda..., 1962 r.) ogło mieć swojego Janosika polskie Podhale? mogła Słowacja? Może więc mieć swojego i jurajska kraina... Jurajski Janosik" posmakował w najdzikszych, najbardziej niedostępnych i najbardziej tajemniczych okolicach Wyżyny Krakowskiej. Być może, świadomie nawet pragnął nawiązać do tutejszych ludowych tradycji i podań o zbójcach, mścicielach, diabłach i tym podobnych historii. Być może też, opowiadaniom o zbójcach i mścicielach pragnął nadać autentyczną rangę. W każdym razie w drugiej połowie XIX w. zjawił się koło Skarżyć i Okiennika Dużego człowiek o nazwisku Mularski i zaszył się wśród niezliczonych ilości piekielnych skał", w towarzystwie żony, trzech synów i córki. Zaszył się, ale nieraz i ujawniał jako dobroczyńca ubogich: to któregoś za darmo przyodział, to kogoś głodnego nakarmił albo będącemu w finansowej 282 JULIAN ZEMKOW potrzebie dał pieniądze, bez żądania ich zwrotu