ďťż
They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Podobne

an image

Alleluja! W samą porę dwa debile zorientowały się, że są dla siebie stworzeni!

334-343). Można zauważyć trzy poziomy hipotez odnoszących się do rynku politycznego. Na pierwszym z nich aktywność polityczna asymiluje się z rynkiem politycznym. Zgodnie z tą teorią można mówić o konkurencji czystej i doskonałej, jeżeli: 1) rynek jest zatomizowany, co oznacza, że nikt nie ma wystarczającej siły, by wpływać na drugi podmiot; . 2) produkty są jednorodne (homogeniczne); 3) zapewnione jest wolne wejście i wyjście z rynku; 4) aktorzy doskonale znają rynek, co oznacza pełny dostęp do informacji i przejrzystość reguł (Begg, Fischer, Dornbusch, 2000, s. 232). Na drugim poziomie hipotez rynek polityczny pojmuje się jako miejsce wyrażania indywidualnego wyboru politycznego, jako sferę konfrontacji podaży z popytem politycznym. Utożsamia się procedury polityczne z wymianą. Głos wyborczy (lub poparcie polityczne wyrażające się np. w przystąpieniu do danej organizacji, udzieleniu jej wsparcia finansowego, udziale w manifestacji, wiecu, etc.) jest wyrazem indywidualnych preferencji politycznych i jest traktowany jako ekwiwalent ceny1. Na trzecim poziomie hipotez zachowania aktorów życia politycznego wiążą się z racjonalnością. Wymaga to uznania, że każdy z aktorów uczestniczy w życiu politycznym w celu zaspokojenia swoich własnych interesów. Wyborca, jako konsument dóbr publicznych, oczekując od klasy politycznej pewnej ekonomiczności w wykorzystaniu czasu i energii oraz skuteczności, sankcjonuje bezpośrednio poprzez swój głos wybranych polityków lub pośrednio — system administracji publicznej. W tym przypadku zakłada się m.in. doskonałe poinformowanie aktorów o możliwościach rynkowych, brak barier w dostępie do informacji, możliwość dokonania selekcji wśród ofert rynkowych, co, jak dowodzą badania empiryczne, nie potwierdza się w praktyce (Page, 1993, s. 148; Jabłoński, 1997). Teoria racjonalnego wyboru została więc przeformułowana i przyjęła postać teorii ograniczonej racjonalności, która zakłada wybór najkorzystniejszej oferty spośród wszystkich, o których mamy informację (Simon, 1983). 1. Struktura rynku • ' :- ;?;? : Rynek jako naturalne zjawisko towarzyszące konkurencji odgrywa rolę regulatora życia politycznego. W jego obrębie podmioty polityczne rywalizują między sobą, nawiązuje się komunikacja oraz odbywa się ogół transakcji po- 1 Kwestia ceny produktów politycznych jest na tyle złożonym zagadnieniem, iż wymaga odrębnego opracowania. Tutaj, ze względu na konieczność ograniczenia rozmiaru tekstu, problem ceny ujęto ogólnie jako koszt, jaki musi ponieść kupujący w celu nabycia określonego produktu politycznego. Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego 93 między podmiotami politycznymi a elektoratem i w ramach tych obu grup. Podmioty polityczne wchodzą ze sobą w różnorodne relacje. Partie polityczne konkurują ze sobą o poparcie i głosy wyborców, wyborcy „wymieniają" swój głos (poparcie) w zamian za określone dobra (dobrem jest w tym przypadku nie tylko przeświadczenie, że przy poparciu dla danej opcji zwiększy sie wymierna korzyść odnoszona przez głosującego, ale dobrem może być również poczucie dobrze spełnionego obywatelskiego obowiązku), podmioty prowadzą przetargi związane ze zdobyciem władzy oraz komunikują się z grupami interesów. Na strukturę rynku politycznego wpływają uwarunkowania związane z jego otoczeniem — polityczne, prawne, demograficzne oraz ekonomiczne. Uwarunkowania polityczne odnoszą się do systemu politycznego, instytucji politycznych, wzorów zachowań na rynku. Uwarunkowania prawne wskazują na obowiązujące rozwiązania prawne związane z powoływaniem władzy ustawodawczej i administracyjnej, prawne modele regulowania konfliktów społecznych itp. Uwarunkowania demograficzno-społeczne opisują strukturę ludności, wykształcenie, wiek, zatrudnienie, rozmieszczenie ludności. Uwarunkowania ekonomiczne natomiast obejmują takie elementy, jak: wielkość dochodu narodowego, wzrost gospodarczy, dystrybucja dochodu narodowego, przychody i wydatki obywateli. Uwarunkowania związane z otoczeniem mogą w znacznym stopniu oddziaływać na strukturę rynku politycznego. Na przykład kryzys ekonomiczny, nagły spadek dochodów realnych ludności czy też reformy systemu — dotkliwie odczuwane przez społeczeństwo — mogą przyczynić się do upadku rządu, zwiększyć szansę wyborcze opozycji, doprowadzić do marginalizacji partii odpowiedzialnej za zaistniałą sytuację. Na rynku politycznym można wyróżnić trzy główne zbiory aktorów. Zgadzając się na pewne uproszczenia zawiłych stosunków rynkowych, można stwierdzić, że pierwszy zbiór tworzą instytucje, partie oraz organizacje polityczne. Te podmioty najczęściej odgrywają rolę sprzedających dobra polityczne, inicjują większość procesów rynkowych i są najaktywniejszymi aktorami. Zbiór drugi obejmuje elektorat wraz z ogółem stowarzyszeń, grup społecznych, odgrywających najczęściej rolę kupujących dobra polityczne i poddawanych zabiegom marketingowym ze strony sprzedających dobra polityczne. Trzeci zbiór tworzą mass media, pełniące zazwyczaj funkcję pośrednika, kanału dystrybucji w wymianie politycznej (ryc. 1). Uwzględniając kryterium liczby podmiotów działających na rynku, można określić stopień zatomizowania rynku i w rezultacie — formy rynku. Jeśli np. na rynku działa wiele podmiotów politycznych o względnie zbliżonym poparciu, można mówić o polipolu (por. sytuację przed wyborami do Sejmu RP w 1991 r.)