ďťż
They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Podobne

an image

Alleluja! W samą porę dwa debile zorientowały się, że są dla siebie stworzeni!

3 Funkcjonujący system opieki nad dziećmi i młodzieżą miał zróżnicowane zadania i zakresy działania. Według stanu na 31 grudnia 1981 r. pod nadzorem i ochroną sądów rodzinnych i nieletnich pozostawało łącznie 210026 dzieci 1 M. Łopatkowa Społeczne przeciwdziałanie sieroctwu. Warszawa 1979. 2 M. Łopatkowa Samotność dziecka. Warszawa 1983, s. 156-169. 3 15 lat Komitetu Ochrony Praw Dziecka. SOS - dziecko. Zeszyt VI. Warszawa 1997, s. 5. 24 oraz młodzieży, z tego 172 668 małoletnich z tytułu opiekuńczej i profilaktycz- nej działalności sądów. Wzrosła liczba dzieci i młodzieży wymagających opieki i ochrony sądu oraz ingerencji w sprawy ich rodzin (1976 r. - 17 891 spraw, w których sądy orzekły pozbawienie, ograniczenie bądź zawieszenie władzy rodzicielskiej; 1981 r. - 23 400 spraw).1 Wielość przyczyn i źródeł sieroctwa społecznego nie zawsze miała odzwierciedlenie w systemie opieki nad dziec- kiem (liczba, rodzaje, zadania placówek opieki, kwalifikacje zawodowe i spe- cjalistyczne kadry). Z dniem 1 września 1983 r. pogotowia opiekuńcze przejęły część funkcji pełnionych dotychczas przez milicyjne izby dziecka (szczególnie w stosunku do uciekinierów z domów rodzinnych czy placówek, do dzieci ze środowisk patologicznych). Za najbardziej wartościowe wychowawczo środowisko uznawano nadal rodzinę, stąd nastawienie w systemie opieki na rozwój form rodzinnopodobnych (np. uruchomienie w 1984 r. wioski dziecięcej w Biłgoraju). Z okazji ogólnonarodowych obchodów czterdziestolecia Polski Ludowej ukazało się wiele artykułów ukazujących dorobek i przemiany w dziedzinie opieki nad dzieckiem.2 Z analizy różnych form opieki wynikało, że działalność opiekuńczo-wychowawcza powinna się koncentrować na na- stępujących problemach3: • Wspomaganie prawidłowego i wszechstronnego rozwoju osobowości czło- wieka (funkcja kreatywna). • Przezwyciężanie i likwidowanie braków wychowawczych nie pozwalających na pełny rozwój osobowości (funkcja resocjalizacyjna). • Wyrównywanie braków wynikających z nieprawidłowej struktury środowiska (funkcja kompensacyjna). Działalność taka powinna być prowadzona w dwóch zakresach: Po pierwsze - w stosunku do całej generacji dzieci i młodzieży (organizowanie warunków wszechstronnego rozwoju osobowości). Po drugie - obejmować tylko pewne grupy dzieci i młodzieży, w celu kompensowania braków środowiska rodzinnego. Stąd podkreślenie potrzeby dalszego rozbudowywania rodzinnych form opieki: rodzin zastępczych, adop- cyjnych, rodzinnych domów dziecka, a także rozbudowywanie tych form, które podejmują działania zmierzające do przywrócenia rodzinie możliwości pełnego funkcjonowania. Nie były to nowe postulaty, natomiast ważne było ich przy- pomnienie i podkreślenie. Patronem obchodów 40-lecia Polski Ludowej została Rada Krajowa PRON (Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego), która nawiązując do do- 1 Analiza systemu opieki całkowitej nad dzieckiem ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki sieroctwa społecznego i propozycje działań w tym zakresie do 1990 r. Warszawa. Departament Kształcenia Specjalnego i Profilaktyki MOiW 1983 (druk powielony). 2 Redakcja „Problemów Opiekuńczo-Wychowawczych" utworzyła specjalny dział - Opieka nad dzieckiem w czterdziestoleciu PRL (do czerwca 1985 r.). 3 J. Maciaszkowa Problemy opieki nad dzieckiem w czterdziestoleciu PRL. „Problemy Opie- kuńczo-Wychowawcze" 1984 nr 7. 25 robku państwa w dziedzinie oświaty, wezwała obywateli do powszechnego czynu na rzecz edukacji narodowej (Narodowy Czyn Pomocy Szkole).1 W 1989 r. ukazał się drugi Raport Komitetu Ekspertów - z bardzo ograniczoną problematyką opieki nad dzieckiem.2 W trudnej sytuacji społeczno- -gospodarczej kraju istniało realne niebezpieczeństwo pogłębiania się rozbież- ności między potrzebami w zakresie opieki a możliwościami ich zaspokoje- nia. Wśród postulatów wskazywano na konieczność opracowania i wdrażania dwóch programów działania: (1) o charakterze osłonowym (ratownictwo) i (2) przebudowy systemu opieki nad dzieckiem.3 Zagrożenia bezpieczeństwa socjalnego (bezrobocie, sfera ubóstwa, brak mieszkań, migracje zarobkowe), nasilająca się patologia to zjawiska rzutujące na sytuację dziecka i rodziny. Przeprowadzona analiza podkreślała m.in.: brak placówek opieki okresowej nad dzieckiem (kryzys, choroba w rodzinie); brak programów łącznego roz- wiązywania spraw dziecka i rodziny; istnienie nonsensownego podziału na domy małego dziecka i domy dziecka, zaburzającego poczucie bezpieczeństwa dziecka; brak działań kompensacyjnych w placówkach opieki całkowitej przy wzrasta- jącej wciąż liczbie dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju psychofizycznego. Warto zwrócić uwagę na wprowadzenie dwóch ważnych ustaw związanych z alkoholizmem i narkomanią, będących do dziś podstawą podejmowanych działań m.in. w zakresie profilaktyki uzależnień.4 f^tjeneralne kierunki polityki opiekuńczej wynikają z czterech podstawowych aktów prawnych: ustawy o systemie oświaty, kodeksu rodzinnego i opiekuń- czego, ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich i o pomocy społecznej.5 System opieki nad dzieckiem opiera się na kilku dyrektywach6: • Pomoc powinna być wczesna i mieć charakter profilaktyczny, uprzedzający powstanie szkodliwych dla pomyślnego rozwoju dzieci i młodzieży zaniedbań i następstw. ' Edukacja młodego pokolenia - sprawą całego narodu