Alleluja! W samÄ porÄ dwa debile zorientowaĹy siÄ, Ĺźe sÄ dla siebie stworzeni!
301 W r. 86. Właściwie bitwa rozegrała się między Sulla i Archelaosem. 302 Pytia odpowiedziała, że bukłak pływa po wodzie, ale nie tonie. 303 Ferekides z Syros (VIIVI w. p.n.e.), mitograf, filozof z kręgu Pitagorasa, napisał dzieło prozą z zakresu teogonii, pt. ....ľ.... (tj. Heptamychos), co znaczy: Siedmiokąt, symboliczny obraz wszechświata. Zachowane fragmenty. bytku Ateny, Sulla gwałtem stamtąd wyciągnął i zabił. Ateny w ten sposób spustoszone wojną, znowu zakwitły za panowania cesarza rzymskiego, Hadriana. Rozdział XXI 1 Są w Atenach w teatrze304 posągi tragediopisarzy i komediopisarzy, niestety, wiele wśród nich jest posągów poetów nieznacznych. Oto w zakresie komedii oprócz jednego Menandra305 nie było tam żadnego poety, który by osiągnął sławę. Spośród przedstawicieli tragedii stoją tam posągi Eurypidesa i Sofoklesa306. Opowiadają, że gdy Sofokles umarł, wtargnęli do Attyki Lacedemonczycy i ich dowódca ujrzał we śnie Dionizosa, który stanąwszy przy nim, rozkazał mu uczcić wszelkimi honorami, należnymi zmarłym, nową syrenę. Ten sen, wydało mu się, dotyczył Sofoklesa i jego poezji. Jeszcze do dnia dzisiejszego zwykło się zestawiać wszelki urok utworów i słów poetyckich z syreną. 2 Posąg Ajschylosa, sądzę, został wykonany w wiele lat po jego śmierci i po malowidle, które przedstawiało bitwę pod Maratonem. Mówił Ajschylos, że będąc pacholęciem jeszcze, zasnął na polu strzegąc winnych jagód i wtedy Dionizos, stanąwszy przy nim, rozkazał mu pisać tragedie. Gdy tylko zrobił się dzień, a chciał być posłuszny bogu, z największą łatwością powiodła mu się próba. 304 Teatr o kamiennej widowni został ukończony za Likurga ok. r. 330, zniszczony w czasie oblężenia miasta przez Rzymian w r. 86 p.n.e., został przebudowany za Nerona uzyskując obecny wygląd (fig. 10). B.F. 305 Menander (ok. 342ok. 291 p.n.e.), twórca komedii charakteru; bez chóru. Napisał przeszło 100 komedyj. Do najlepiej zachowanych należą: ............ (Epitrepontes) Sąd rozjemczy; .........ľ... (Perikejromene) Dziewczyna z obciętymi włosami; ..ľ.. (Sarnia) Dziewczyna z Samos; ........ (Dyskolos) Odludek. O jego grobowcu zob. Pauz. I 2,2. 306 Posągi Sofoklesa i Eurypidesa, a także Ajschylosa, którego Pauzaniasz wymienia dalej, zostały ustawione w teatrze na wniosek mówcy Likurga ok. r. 327 p.n.e. Przedstawiały trzech wielkich tragików w postawie stojącej, były wykonane z brązu. Do naszych czasów dochowała się jedynie marmurowa kopia rzymska posągu Sofoklesa (Muzeum Lateraneńskie w Rzymie, fig. 11). Z dwu pozostałych posągów znamy tylko marmurowe kopie głów: Ajschylosa w Muzeum Kapitolińskim w Rzymie, Eurypidesa w Muzeum Brytyjskim w Londynie. B.F. 3 Na tzw. południowym murze, który od strony Akropolu zwrócony jest w kierunku teatru, widać pozłacaną głowę Meduzy gorgony, a wkoło niej wykonano egidę. Na szczycie teatru jest pieczara wśród skał pod Akropolem. I tu także umieszczono trójnóg. Na nim Apollo i Artemida są przedstawieni w momencie, gdy zabijają dzieci Nioby. Ową Niobę ujrzałem na własne oczy, wydostawszy się na górę Sipylos. Z bliska to urwisko skalne nie przedstawia dla przybysza żadnej postaci kobiecej w ogóle, ani płaczącej. Ale jeśli się znajdziesz nieco dalej, zda ci się, że widzisz zapłakaną i pogrążoną w smutku niewiastę. 4 Idąc z teatru w kierunku Akropolu, spotkamy grób Kalosa. Tego to Kalosa, syna siostry307, a zarazem ucznia w swej sztuce, zabił Dedal i zbiegł na Kretę. A później jeszcze na Sycylię do Kokalosa308. Przybytek Asklepiosa309 jest godzien zwiedzenia ze względu na liczne posągi boga, jego dzieci310 oraz ze względu na malowidła. W tym przybytku jest krynica, przy której, wedle tradycji, syn Posejdona, Halirrotios, zniewolił córkę Aresa, Alkippę, i z kolei został przez Aresa zabity. W związku właśnie z tym zabójstwem po raz pierwszy odbył się sąd do spraw gardłowych. 5 Tam między innymi jest sarmacki pancerz