Alleluja! W samÄ porÄ dwa debile zorientowaĹy siÄ, Ĺźe sÄ dla siebie stworzeni!
Ponadto, podczas gdy jego biuro mieściło się w stolicy państwa, stanowiąc część składową ambasady, urzędy konsularne mieszczą, się w miejscowościach, gdzie zazwyczaj występują też interesy handlowo-gospodarcze i morskie, komunikacyjne i turystyczne państwa wysyłającego. W wielu spośród byłych państw socjalistycznych praktyka niezajmowania się przez konsulów zawodowych promocją handlu była stosowana jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Jeśli chodzi o Polskę, to w praktyce, po 1948 r. służba konsularna została faktycznie wyłączona z obrotu gospodarczego z zagranicą. Kompetencje konsulów zostały w przeważającej mierze ograniczone do prawno-administracyjnych, jak opieka konsularna nad obywatelami, sprawy paszportowo-wizowe, działalność kulturalna wśród Polonii itp. Jedynie sporadycznie można było spotkać w tych latach przepisy zobowiązujące konsulów do pewnych czynności związanych z obrotem handlowo-gospodarczym. Na przykład, konsul był uprawniony do poświadczania oświadczenia firmy zagranicznej, iż zamierza otworzyć swe przedstawicielstwo na terytorium Polski oraz wyciągu z rejestru handlowego dotyczącego firmy27. Stan ten zaczął nieśmiało się zmieniać dopiero w latach osiemdziesiątych. Wiele urzędów konsularnych rozpoczęło realizowanie także funkcji handlowo-gospodar-czych na podstawie ogólnego uprawnienia wynikającego z art. 10 i 27 ustawy 0 funkcjach konsulów Polski z 18 lutego 1984 r. Tendencje te potwierdzały także dwa akty wewnętrzne zobowiązujące konsula do działania na rzecz rozwijania i pogłębiania współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej, nawiązywania kontaktów w tych dziedzinach oraz wykonywania umów!B. Świadczy o tym także formalnoprawne 1 faktyczne przywrócenie instytucji konsula honorowego2', do którego tradycyjnych i podstawowych funkcji należy realizacja stosunków handlowo-gospodarczych. " Por. Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 lutego 1976 r. (Dz.U. nr 1I, poz. 63). 8 Por. art. 27 pkt 1 ustawy z dnia 1.5 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Polski oraz zarządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 lipca 1985 r. w sprawie funkcji konsulów w zakresie rozwijania i pogłębiania współpracy gospodarczej, naukowo-fechnicznej i kulturalnej między Polską a państwem przyjmującym, które określa wiele olx>wiązków konsula w omawianej dziedzinie, zobowiązując go m.in. do udzielania pomocy osobom fizycznym i prawnym, instytucjom i organizacjom w dziedzinie współpracy gospodarczej i nauko wo-technicznej, do działania na rzecz tworzenia sprzyjających warunków d|ą polskiego eksportu i rozwoju współpracy gospodarczej z państwem przyj mającym, na rzecz rozwoju polsko-polonijnej współpracy gospodarczej, do informowania polskich placówek ekonomiczno--handlowych i zainteresowanych instytucji o możliwościach rozwijania współpracy gospodarczej. Analogiczne zadania ciąża na nim w dziedzinie współpracy nauko wo-technicznej. Por. art. 5 i 6 ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Polski. 6. Funkcja promocyjna w dziedzinie stosunków kulturalnych i naukowych Następną, bardzo ważną funkcją konsularną jest promocja rozwoju stosunków kulturalnych i naukowych. Funkcja kulturalna i naukowa w działalności konsularnej nakłada na urząd konsularny obowiązek propagowania dorobku kulturalnego i naukowego państwa wysyłającego w społeczeństwie państwa przyjmującego, zwłaszcza poza stolicą tego państwa, w miejscowościach, gdzie misja dyplomatyczna ma mniejsze możliwości działania. Szczególna rola urzędu konsularnego istnieje, w omawianym zakresie, w państwach, gdzie żyje czasami od stuleci emigracja zarobkowa i polityczna i jej potomkowie, wywodzący się z państwa wysyłającego. W takim państwie do stałych obowiązków urzędu konsularnego należy m.in.: sprawowanie opieki nad dziedzictwem kulturalnym narodu, nad miejscami pamięci narodowej na obszarze kraju urzędowania, pomnikami i grobami zasłużonych dla sprawy niepodległości państwa wysyłającego, działanie na rzecz zachowania i upowszechniania języka ojczystego i kultury narodowej pośród osób wywodzących się lub będących wciąż obywatelami państwa wysyłającego itd