ďťż
They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Podobne

an image

Alleluja! W samą porę dwa debile zorientowały się, że są dla siebie stworzeni!

Ta formuła ,jedna natura ucieleśnionego Słowa" zwalcza zwolenników rozdzielania jednej natury od drugiej, tak również wyznawanie unii hipostatycznej w dwóch naturach zbija z tropu wichrzycieli i wystawia ich wysiłek na wstyd. Tak więc unia hipostatyczna w dwu naturach i jedna natura ucieleśnionego Słowa zwalczają poglądy przeciwstawne tym obu formułom i sobie samym, ale żadna z obu formuł nie przeciwstawia się drugiej. Ani bowiem jedna natura wcielonego Słowa nie oznacza usunięcia różnicy między dwiema naturami, ani unia hipostatyczna uznana w dwu naturach nie prowadzi do rozdzielenia natur, jednej od drugiej, tak że zjednoczenie [249a] dwu natur wzmacnia jedność wcielo- 49 Św. Efrem, autor omawianego „Kodeksu", odegrał ważną rolę na Soborze Chalcedońskim. 50 Patrz przyp. 36. 51 Synkellos (łac. syncellus, concellita) - wyższa godność świecka, ale i kościelna lub klasztorna, nadawana przez cesarza osobie będącej najbliższym współpracownikiem patriarchy i cieszącej się jego pełnym zaufaniem. Synkellos miał prawo uczestniczenia w synodach patriarchalnych; por. L. Bréhier Les institutions de l'empire byzantin, Paris 1949, s. 499. 52 Patrz Cod. 17 przyp. 3. 53 Synod obradujący w latach 537-538; E. Honigmann Eveques et évechés monophysites d'Asie Antérieure au VI siecle: Corpus scriptorum christianorum orientalium, Subsidia, t. II, Louvain, s. 166. 54 Beroa (gr. Beroia) - patrz Cod. 59 przyp. 4. 55 Emanuel - por. Cod. 225 przyp. 18. 87 nej osoby Słowa, którą głosi jako niezmieszaną i niepodzielną w zróżnicowaniu natur. Systematyzując powyższe wywody i wiele innych im podobnych zawartych w niniejszym liście, autor potwierdza dogmaty prawdziwej wiary i obnaża całą głupotę bezwstydnej herezji, twórczyni zamieszania. Zachęca też odbiorcę listu do pomnożenia i uzupełnienia jego pism, ponieważ nie brak mu po temu zdolności, i na tym kończy pisanie swego listu. Potem pisze kolejny list do mnicha Eunojusza56, w którym wyjaśnia, że nasi święci Ojcowie nie pozostają w sprzeczności ani między sobą, ani sami z sobą, kiedy rozprawiają o zniszczalności i niezniszczalności. Niezniszczalność, powiada, jest czymś w rodzaju stanu zdrowia, a nie unicestwiania naszej natury, natomiast zniszczalność jest chorobą. Tak też nawet Adam przed swoim występkiem, chociaż miał ciało niezniszczalne, był pod każdym względem taki sam jak my. Potwierdza to Efrem cytatami z pism Ojców, przytacza wiele innych myśli pożytecznych dla prawdziwej pobożności i na tym kończy list. Po omówionych listach następuje siedem uroczystych kazań; jedno o świętach świętych proroków, drugie o Narodzeniu Zbawiciela naszego Jezusa Chrystusa, kolejne o okresie przed świętymi postami, inne o pouczeniu nowooświeconych57, następne o święcie Archanioła Michała w Dafni58, dalsze o Wielkim Poście i ostatnie wygłoszone w nonie Wielkiego Postu. Po wyżej wymienionych kazaniach następuje ósme skierowane do nowooświeconych w świętą środę59. Taką treść zawierał pierwszy tom, który znalazł się w naszych rękach. 229 Przeczytaliśmy dzieło tego samego św. Efrema1, przywódcy Kościoła antiocheńskiego. Składa się ono z czterech traktatów. Pierwszy z nich omawia obelżywie znieważone słowa Cyryla2, które zawarł on w drugim liście skierowanym do Sukcensa3. Zniewagi dopuściła się sekta sewerian4. Drugi traktat stanowi odpo- 56 Eunojusz - mnich z innych źródeł nie znany. 57 Termin nowooświeceni lub nowo ochrzczeni (gr. neophotistoi, por. Jan Chryzostom 4,751 wyd. B. de Montfaucon) oznacza tyle co starogreckie neôphytoi i stoi w związku z czasownikiem photizo - oświecać (por. List do Hebrajczyków 6,4; 10,32; Drugi List do Tymoteusza 1,10). 58 Dafni (gr. Dâphne) - miejscowość między Atenami i Eleusis ze słynnym klasztorem i kościołem z V-VI w. wzniesionym na miejscu dawnej świątyni Apollina. 59 Święta środa (gr. hagia tétras, łac. fena quarto) -jest to środa tygodnia Wielkanocnego, a nie Wielka Środa. Tak też sądzi R. Henry (Photius, Bibliotheque, t. IV, s. 125 przyp. 2). 1 Sw. Efrem - patrz Cod. 228 przyp. 1. 2 Cyryl z Aleksandrii - patrz Cod. 16 przyp. 2. 3 Drugi list do Sukcensa, wyd. PG LXXVII, kol. 237D; ACO I 1, 6, s. 157. 4 Sewerianie - członkowie sekty Sewera (patrz Cod. 24 przyp. 6). 88 wiedź daną adwokatowi Anatoliuszowi w sprawach, co do których chciał uzyskać pouczenie. Trzeci - to apologia świętego ekumenicznego Soboru Chalcedońskiego5 napisana dla Domnusa i Jana, mnichów żyjących w Cylicji Drugiej6. Czwarty jest poświęcony mnichom Wschodu, którzy trzymali się herezji Sewera. W pierwszym więc traktacie autor przytacza kwestionowane [249b] słowa z drugiego, jak mówiliśmy, listu do Sukcensa. Zawierają one następującą myśl: „Niechże znowu posłuży nam za przykład człowiek taki jak my! Wiemy, że są w nim dwie natury: jedna - duchowa, druga - cielesna. Ale rozdzielamy je dla czystego rozważania i jakby dla prostych spekulacji teoretycznych, czy dla fantazji myślenia dopuszczamy różnicę; nie rozdzielamy jednak obu natur ani też nie przypisujemy im mocy oddzielenia się od siebie, lecz wiemy, że jest jedna natura w człowieku w tym sensie, że dwie części składowe nie są już dwiema, lecz przez nie obie urzeczywistnia się jednostka ludzka"7. Takie zatem były kwestionowane słowa. Święty chciał przez nie zaznaczyć różnicę zachodzącą między duszą i ciałem, z których składa się jednostka jako całość i dlatego dalej powiedział: „Nie rozdzielamy natur na dwie odrębne"