Alleluja! W samÄ porÄ dwa debile zorientowaĹy siÄ, Ĺźe sÄ dla siebie stworzeni!
Wreszcie zdobył
Ojchalię, zabił króla Eurytosa, jego synów i uprowadził Jole. Wówczas Dejanira,
bojąc się utracić jego milośe, nasączyła uszytą dla łł. szatę zatrutą krwią centaura
Nessosa (zabity niegdyś przez i 1. Ncssos umierając powiedział jej, że w ten
sposób odzyska miłość męża). Kiedy truci-ma zaczęła palić ciało he
rosa, przyprawiając go o straszne cicrpienia, udał się na górę Ojta, przekazał
swoją ostatnią wolę wezwanemu synowi Hyllosowi i wzniósł dla siebie stos, na
którym polecił się spalić Pojasowi, ojcu Filokteta, dając mu w nagrodę swój łuk i
strzały. W chwili śmierci Zcus zabrał go na Olimp, obdarzył nieśmiertelnością i
dał za żonę boginię młodości Hebc. Wszedłszy do grona nicbian, H. pojednał
się z Herą. Poza gł. czynami należącymi do cyklu dwunastu prac H., wymienia
się również wiele innych epizodów z jego życia, jak wyprawa przeciw Pylos w
Mesenii, wojna ze Spartą, walka z Lapitami, walka z -. centaurami, Kyknosem
(3), Buzyrysem, Antajosem, Alkyoneusem i in. H. był uważany przez Greków za
postać symbolizującą siłę, energię i heroizm; widziano w nim boga, a
jednocześnie człowieka gotowego do pomocy innym, walczącego z
bezwzględną odwagą przeciw niesprawiedliwości, karzącego zło i okrucieństwo;
jego siła, wytrzymałość, a także apetyt były przysłowiowe. Uważany był przez
cyników za swego patrona, w Dełfach jego kult został podporządkowany religii
Apollina, w Attyce rozwinął się przede wszystkim na wsi, rozpowszechnił się
również. w Italii i przeniknął do zromanizowanych Celtów. W Rzymie, jako
Herkules, pozostawał przez długi czas przedmiotem kultu prywatnego aż do 312
p.n.e., kiedy cenzor Appius Claudius Caecus ustanowił na Palatynie jego kult
państwowy.
Z ogromnej liczby dzieł sztuki i literatury nawiązujących tematycznie do postaci
H. można tutaj przedstawić zaledwie drobni cząstkę.
Rzeźba: relief na metopie świątyni C w Sclinuncie (VI w. p.n.e.), grupa terako-
towa z Wejów (VI w. p.n.e.j, Heraklc~.c Farne~yj.vki -- kopia Glykona wg
Lizypa
100
Hermes
(2. poł. IV w. p.n.c.); A. Fcderighi, B. Bandinelli.
Malarstwo: wczesnoattycka amfora (ok. 680 p.n.e.), krater z Koryntu (ok. 6()0
p.n.c.), rzym. fresk z Pornpejów (I w. n.e.), rzym. malowidło ścienne (IV w.
n.e.); Piero delta Francesca, L. Granach (st.), A. Durer, P. Veroncse, L.
Carracci, A. Padovanino, Guercino, P. P. Rubens i in. Dramat: Eurypides
O.s~olnlr Herakle.o (ok. 416 p.n.c.), Sofokles, Scneka (mt.) Herkules s=alyjqcy
i Herknle.s na B'cio (przed 65 p.n.e.), S. Braut, I ł. Muller i in. Literatura pot.: W.
Smólski, jednoaktówka Herkules (1965).
Powieść: E. de Villena. F. Braun, K. Albrecht i in.
Opera: P. F. Cav