ďťż
They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Podobne

an image

Alleluja! W samą porę dwa debile zorientowały się, że są dla siebie stworzeni!

Postęp w tej dziedzinie utrudnia przede wszystkim nieznajomość języka etruskiego. Etruskowie zostawili wprawdzie wiele tysięcy napisów, głównie grobowych, spisanych w alfabecie greckim, ale język ich oparł się jak dotąd wszelkim próbom odcyfrowania. Z autorów starożytnych Herodot wbrew Dionizjuszowi z Halikarnasu, który uważał ich za autochtonów, wyprowadzał ich z Azji Mniejszej, w co zresztą wierzyli jeszcze w okresie cesarstwa rzymskiego sami Etruskowie. Pogląd ten uważać dziś należy za panujący w nauce, choć trzeba zaznaczyć, że wśród badaczy włoskich dominuje pogląd o autochtonizmie Etrusków; uważani są oni jako relikt dawnej, przedindoeuropejskiej ludności Italii. Na poparcie tego poglądu można przytoczyć dane archeologiczne, kultura materialna bowiem i wierzenia religijne Etrusków wykazują silną zależność od Wschodu, a wnioski te znajdują potwierdzenie w materiale lingwistycznym, jak np. w napisach z wyspy Lemnos, na M. Egejskim. Być może należy powiązać Etrusków z ludnością mieszkającą nad morzem Marmara, która budowała mieszkania w kształcie wież (tyrsos). Nie rozstrzygnięta jest nadal kwestia, w jaki sposób przybyli do Italii. Najprawdopodobniej byli oni cząstką wędrówki tzw. ludów morskich, znanych z tekstów egipskich, na co zdaje się wskazywać wzmianka o ludzie Tursza, identyfikowanym dziś z Etruskami. Możliwe, że w toku swej długiej wędrówki morskiej wchłonęli inne elementy etniczne, np. Greków, na co wskazywałoby podanie o Eneaszu, poświadczone dzisiaj również na drodze inskrypcyjnej. Wszystkie poruszone tu zagadnienia pozostać muszą w sferze hipotez, dopóki nie zostanie odczytany język etruski. Nowe światło na tę kwestię padnie zapewne po ostatecznym odcyfrowaniu napisów znalezionych w 1964 r. w południowoetruskim mieście Pyrgi. Na złotych mianowicie blachach wyryte były napisy w języku fenickim i etruskim. Krótkie te napisy nie są jednak identyczne, chociaż odczytano z dużym prawdopodobieństwem treściowym napisy fenickie, napisy etruskie kryją jednak nadal w sobie tajemnice. Nowe horyzonty otworzyłyby się przed nauką w wypadku zweryfikowania hipotezy, która wyprowadza język etruski z języka późnohetyckiego, z czasu upadku państwa Hetytów ok. 1200r. p.n.e. Jak dotąd jednak większość badaczy odniosła się krytycznie do tej hipotezy. Ustrój społecznyŃ i polityczny Etrusków Prawdopodobnie były dwie migracje Etrusków do Italii, ok. 1000 i 800 r. p.n.e. Osiedlili się oni, być może zachęceni bogactwem rud żelaznych, najpierw na wybrzeżu italskim, między dolnym Tybrem a rzeką Arno na północy, podbijając osiadłą tu ludność umbryjską. Przyniósłszy ze sobą ze Wschodu rozwinięty ustrój społeczny, ujarzmili ludność miejscową i wprowadzili niewolnictwo, które rozwinęło się następnie w wyniku ciągłych wojen i zamieniania jeńców w niewolników. W nauce panuje dziś pogląd, że Etruskowie dopiero w Italii wystąpili jako skonsolidowany lud, w wyniku długiego procesu przemian. Obok nich istniały inne elementy etniczne, Grecy, Wenetowie, Umbrowie czy Oskowie, zepchnięte do rzędu ludności zależnej, zobowiązane do pracy i służby wojskowej. Panuje dzisiaj pogląd, że bez wykorzystania jako siły wojskowej ludności zależnej nie byłyby możliwe podboje Etrusków, którzy nimi objęli znaczną część Italii. Na temat ludności zależnej istnieją w nauce znaczne rozbieżności związane z istnieniem w języku etruskim pewnych terminów, których jednak znaczenia nie zdołano dotąd ustalić. Wbrew dawniejszemu, dosyć schematycznemu podziałowi zdaje się dzisiaj nie ulegać wątpliwości, że była to ludność bardziej zróżnicowana, niż to przypuszczano. Poza niewolnikami, o których prawnym i społecznym położeniu nie da się nic pewnego powiedzieć, istniały różne kategorie ludności zależnej. Ale nie można powiedzieć, czy powstały one w wyniku podboju, czy nie były rezultatem procesów społecznych. Na pewne związki o charakterze religijnym zdają się wskazywać wzmianki źródłowe; prawdopodobnie uczestniczyła ta ludność w życiu rodziny Etrusków. Na tym procesie rekonstrukcji zaciążyły próby wykorzystania przekazanych w późnej tradycji terminów etruskich. jednakowoż należy to mieć na uwadze, że ich treść i znaczenie mogły w innych warunkach społeczno-politycznych Rzymu ulec zmianie. Górując nad tą ludnością, organizacją społeczną i kulturą materialną zbudowali Etruskowie na podbitych obszarach liczne miasta, które tworzyły odrębne państwa, rządzone przez rekrutujących się z arystokracji urzędników zwanych lucumones; w późnej tradycji rzymskiej tłumaczono ten termin jako królowie. Istnieli jeszcze u nich inni urzędnicy, którzy występują w tekstach etruskich, jednak ich funkcje nie są znane. Etruskowie nie wytworzyli na terenach przez siebie podbitych jednego państwa, a jedynie tylko związek miast, prawdopodobnie wzorowany na związku dwunastu miast jońskich, położonych na wybrzeżu Azji Mniejszej. Należały do niego Arretium, Caere, Clusium, Cortona, Peruzja, Rusellae, Tarkwinii, Weje, Vetulonia, Volaterre, Wulci i Volsinii, jednak tradycja wymienia inne jeszcze miasta, które miały należeć do związku. Miał on przede wszystkim charakter religijny. W czasie zebrań związkowych odbywały się równocześnie igrzyska, co tłumaczy się również wpływami greckimi. W społeczeństwie etruskim przewodnią rolę odgrywała arystokracja, posiadająca wielkie majątki ziemskie, nie stroniąca jednak od wypraw kupieckich, połączonych z korsarstwem; w jej też rękach znajdowały się warsztaty rzemieślnicze, produkujące także na eksport. Do prymitywnej dotąd gospodarki italskiej wnieśli Etruskowie nowe, bardziej rozwinięte formy. Dzięki budowie kanałów odwadniających rozwinęło się rolnictwo, eksploatacja rud żelaza i miedzi stworzyła podstawę do rozwoju metalurgii, np. sławnych naczyń brązowych czy luster. Do wielkiego rozkwitu doszedł handel. Etruskowie nawiązali kontakty handlowe nie tylko z ludami italskimi, budując na terenie Etrurii sieć dróg, lecz również z plemionami środkowoeuropejskimi, sprowadzając w zamian za produkty swego wyspecjalizowanego rzemiosła cenne metale, skóry czy bursztyn. Na podłożu tej kultury materialnej, której symbolem był w późniejszej literaturze rzymskiej "opasły Etrusk" "obesus Etruscus", rozwinął się dobrobyt, nie znany w innych częściach Italii. Świadczą o nim wspaniale wyposażone, do dziś w dużej liczbie zachowane grobowce, o ścianach pokrytych malowidłami, ilustrującymi różne sceny z życia Etrusków, zwłaszcza ich wierzenia religijne. W religii Etrusków, w której wyczuwa się silne wpływy orientalne, na plan pierwszy wysuwa się wiara w życie pozagrobowe. Temu celowi służyły grobowce z ich wyposażeniem, rytuał pogrzebowy połączony z igrzyskami ku czci zmarłych, którym w ofierze składano ludzi. Świat bogów obejmował bóstwa niebieskie oraz podziemne i wzbogacony został w okresie późniejszym przez przyjęcie bogów greckich