Alleluja! W samą porę dwa debile zorientowały się, że są dla siebie stworzeni!
¦wietnie. Zastanówcie się teraz, na jakie mniejsze tematy można podzielić tematy zapisane na tablicy. A teraz niech każdy wybierze sobie jeden z tematów. Ja będę grać rolę nieznajomego na przyjęciu, a każdy z was kolejno podejdzie i przeprowadzi ze mn± rozmowę. Zapytaj pacjentów: • Jakie były zachowania aktywnego słuchania? • Jakie tematy były poruszane? • Jakie pytania otwarte zadawano? • Jak można ocenić poziom intymno¶ci rozmowy? 4. Zadanie domowe Wskazówki dla terapeuty Następnym etapem utrwalania umiejętno¶ci podtrzymywania rozmowy jest praktyczne użycie ich w rozmowie z wybran± osob± spoza oddziału. To wła¶nie jest zadanie domowe. Rozdaj kartki, na których pacjenci zaznacz±: gdzie odbyła się rozmowa, z kim, na jaki temat, oraz jak temat był rozwijany. Jeżeli który¶ z pacjentów nie jest w stanie znaleĽć partnera do rozmowy • popro¶ go o odegranie takiej samej scenki z tob± na następnych zajęciach. Przebieg zajęć Powiedz pacjentom: Proszę, aby każdy z was odbył towarzysk± rozmowę poza oddziałem. Macie tu kartki z pytaniami, na które trzeba odpowiedzieć PO przeprowadzeniu takiej rozmowy. 57 KARTA ZADANIA DOMOWEGO 1. Gdzie miała miejsce ta rozmowa? 2. Z kim rozmawiałe¶? _________ 3. Jakie tematy poruszałe¶ w lej rozmowie? a) ________________ b) _______________ c) ______________ 4. O jakich szczegółowych sprawach mówiłe¶ przy każdym z tych tematów? temat glówny tematy szczegółowe a) b) IV. KOŃCZENIE ROZMOWY 1. Wprowadzenie ^ • Wskazówki dla terapeuty Uprzejme zakończenie rozmowy jest na tyle istotne dla dalszycl kontaktów, że należy wydzielić tę umiejętno¶ć spo¶ród innych umie jętno¶ci prowadzenia rozmowy. Pacjenci powinni dostrzec zwi±zel między sposobem i form± zakończenia przez nich rozmowy a poi niejsz± skłonno¶ci± ich rozmówców do następnych kontaktów. Rozdaj pacjentom kartki z wyja¶nieniem celowo¶ci i sposób zręcznego kończenia rozmowy towarzyskiej. •II-. ' 58 przebieg zaj±ć Powiedz pacjentom: Każdy z was poznał już sposoby rozpoznawania zainteresowania partnera rozmow±, rozpoczynania oraz kontynuowania rozmowy towarzyskiej. Poprzez ćwiczenie nabyli¶cie pewnej wprawy w stosowaniu tych umiejętno¶ci. Ostatni±, również ważn± umiejętno¶ci± jest uprzejme kończenie rozmowy. Od sposobu zakończenia rozmowy \v dużym stopniu zależy to, czy wasz rozmówca będzie miał ochotę rozmawiać z wami następnym razem, czy też nie. Od zręcznego zakończenia rozmowy zależy także wasze dobre samopoczucie po tej rozmowie. Dam wam teraz kartki, na których jest opisane, jak uprzejmie zakończyć rozmowę. UPRZEJME KOŃCZENIE ROZMOWY Jest rzecz± bardzo ważn±, żeby¶ zakończył rozmowę w uprzejmy sposób, ponieważ wówczas twoi rozmówcy będ± mieli większ± ochotę ponownie z tob± rozmawiać. Żeby uprzejmie zakończyć rozmowę: - uprzedĽ, że MUSISZ TERAZ zakończyć rozmowę, - powiedz, że chętnie porozmawiasz 7. twoim rozmówc± przy następnej okazji. Zapytaj pacjentów: • Dlaczego kończenie rozmowy w uprzejmy sposób jest ważne? • W jakich sytuacjach mieli¶cie największe problemy z zakończeniem rozmowy? • Na czym polega uprzejme kończenie rozmowy? 2. Demonstracja Wskazówki dla terapeuty Przedstaw pacjentom scenę z kasety wideo lub odegran± na żywo. pokazuj±c± zakończenie rozmowy. Zapytaj grupę, jak podobało im •'? uprzejme zakończenie tej rozmowy. Zapytaj o sposób, w jaki to .V) zrobiono. Zwróć uwagę na komunikaty werbalne i niewerbalne - bardzo istotne w tej sytuacji. Przebieg zajęć Powiedz pacjentom: Obejrzycie teraz scenę, w której jedna z dwóch rozmawiaj±cych osób zakończy tę rozmowę. Zwróćcie uwagę, jak to zrobi - co i jakim tonem powie, jak± przyjmie postawę ciała, jakich użyje gestów. Scena (na wideo lub odegrana przez ko t e rape u- t ów) Michał rozmawia z Robertem na ulicy. Michał niesie w plastykowej torbie pędzle malarskie. Robert: Cze¶ć, co to, widzę że będziesz co¶ malowal. tak? Michał: Cze¶ć, a tak - odnawiam mieszkanie. R.: Pewnie sam, bo to teraz strasznie drogo kosztuje?... No jasne. Masz wszystko do malowania ? Jak± farb± będziesz malowal? [patrzy na zegarek] U rodziców i w kuchni będzie na bialo, a u mnie na zielono. Wiesz, widzę, że dla mnie jest już póĽno. Mam jeszcze sporo przygotowań do lego malowania